Патонівська науково-технічна школа
У 1929 р. професор Київського політехнічного інституту, академік ВУАН Є.О. Патон створив Електрозварювальну лабораторію і почав досліджувати міцність зварних конструкцій, формувати наукові основи зварювального виробництва. У 1933 р. в складі ВУАН в Києві було створено Інститут електрозварювання, яким до кінця життя керував Є.О. Патон. (У 1945 р. постановою Уряду інституту надано ім’я засновника). Він розробив оптимальну структуру інституту, до складу якого ввійшли науково-дослідні підрозділи, конструкторські бюро, групи впровадження, експериментально-виробничі майстерні, що дозволяє у найкоротший термін довести наукову ідею до втілення в реальні технології й устаткування та впровадити цю роботу у виробництво. Характерними для стилю роботи Є.О. Патона були вибір і рішення ключових питань, практичне застосування результатів наукових досліджень. У початковий період було створено раціональні конструкції зварних вагонів, котлів, суден, мостів. Замість клепаних, створено автоматичне дугове зварювання під флюсом, яке почало впроваджуватися в промисловість. У 1935 р. Є.О. Патон організував в КПІ зварювальний факультет.
У роки Великої Вітчизняної війни, водночас з напруженою роботою на Уральському танковому заводі та інших оборонних заводах, невеликий колектив інституту під керівництвом Є.О. Патона продовжував наукові дослідження. Вперше в світі було винайдено автоматичне зварювання броньових сталей, відкрито явище саморегулювання плавлення електрода, досліджено процеси зварювання під флюсом, розроблено надійне устаткування. Широке впровадження автоматичного зварювання значно прискорило виробництво танків та іншої зброї.
У 1946 р. Є.О. Патон розпочав фундаментальні дослідження: причин руйнування зварних конструкцій; металургійних процесів і кристалізації металу при зварюванні, нагріванні та плавленні електрода та ін. Було удосконалено та створено нове обладнання і зварювальні технології, за допомогою яких швидко відновлено економічний потенціал країни, налагоджено виробництво труб великого діаметру, розпочато будівництво мостів, газопроводів тощо. Наприкінці 1940-х рр. вперше в світі було досліджено і розроблено електрошлакове зварювання, дугове зварювання у вуглекислому газі, завдяки чому вирішено проблеми виробництва потужних енергетичних
установок, важкого устаткування металургійної, хімічної, атомної й інших галузей промисловості. Вперше в світі створено спосіб контактного зварювання магістральних трубопроводів і залізничних шляхів за допомогою контурних трансформаторів.
|