СТВОРЮЄМО ЦІННІСТЬ




Мокроуз  Василь  Климентійович

Мокроуз

Василь Климентійович

Головний конструктор Харківського агрегатного конструкторського бюро (1989–2003)


За понад тридцять років роботи в галузі агрегатобудування під керівництвом та за безпосередньої участі Василя Климентійовича Мокроуза розробили й впровадили у виробництво понад сто двадцять найменувань агрегатів для авіаційної та ракетної техніки, серед яких агрегати для українських Ан-70, Ан-74ТК-300, Ан-124, Ан-140, Ан-148, Ан-158, Ан-178 й Ан-225. Багато напрямів, ініційованих у ХАКБ, були новими для України, їх становлення відбувалося завдяки активній позиції Василя Климентійовича.
Народився 22 серпня 1931 р. під Уфою в родині колгоспників, переселенців з України. З дитинства був допитливим і прагнув до знань, серед однолітків вирізнявся самостійністю рішень.
У 1954 р. закінчив Уфимський авіаційний інститут і почав працювати в Пермському агрегатно-­конструкторському бюро (ПАКБ) виробничим майстром, старшим майстром, а згодом обійняв посаду заступника головного конструктора.
У 1972 р. Василя Климентійовича перевели до Харківського машинобудівного заводу (ХМЗ «ФЕД») головним конструктором дослідно-конструкторського відділу авіаційних агрегатів. З 1989 р. — головний конструктор Харківського агрегатного конструкторського бюро (ХАКБ). На цій посаді пропрацював до виходу на заслужений відпочинок у 2003 р.


Заступивши на пост головного конструктора ХМЗ «ФЕД», Василь Климентійович уже мав великий досвід створення агрегатів гідравлічних і паливних систем літаків, ґрунтовні знання особливостей конструкції авіаційних агрегатів, технології їх виготовлення й випробування, досконало знав реальні умови їх експлуатації та технічного обслуговування. Він став лідером, котрий вів за собою колектив. Свої багаті знання й досвід щедро передавав підлеглим, завжди готовий був ділитися ідеями з колегами.
Після розпаду СРСР в Україні не було проєктних організацій, що спеціалізувалися б на певних напрямах в авіаційному агрегатобудуванні. Вироби поставляли російські ДКБ і заводи. Тому в цей період Василь Климентійович узявся за активну розбудову в ХАКБ підрозділів із розроблення, виготовлення й випробування електродвигунів, електромагнітів, датчиків переміщення, кутів повороту, частоти обертання та багатьох інших електротехнічних виробів. До 2000 р. в ХАКБ створили: понад двадцять нових моделей електродвигунів і електромагнітів, а також низку датчиків, які застосовують у розроблюваних агрегатах; агрегати паливоживлення авіаційних двигунів, досвід розроблення яких В. К. Мокроуз здобув у ПАКБ. На сьогодні в ХАКБ створено паливні агрегати для авіаційних двигунів ДП «І­вченко-Прогрес».




Очолюючи ХАКБ, Василь Климентійович значну увагу приділяв підвищенню кваліфікації працівників, вважаючи це запорукою вдосконалення конструкцій розроблюваних виробів. Він завжди заохочував ділову ініціативу й підтримував творчу атмосферу в колективі. Його зусилля з передавання досвіду й виховання колективу стали підґрунтям перетворення ХАКБ на сучасне підприємство-розробник авіаційних агрегатів, яке й далі успішно працює на вітчизняних теренах.