СТВОРЮЄМО ЦІННІСТЬ



Державне підприємство «Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес» і

Державне підприємство «Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес» і

Кравченко Ігор Федорович

Директор ДП «Івченко-Прогрес», генеральний конструктор, доктор технічних наук, академік Інженерної академії України, член наукової ради з проблеми «Механіка деформівного твердого тіла» відділення механіки НАН Украї­ни, повний кавалер ордена «За заслуги», лауреат премії ­Кабінету Міністрів України за розроблення й впровадження інноваційних технологій


Державне підприємство «Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес» імені академіка О. Г. Івченка (ДП «Івченко-Прогрес») вирішує проблеми сучасного розвитку таких галузей промислового комплексу України, як авіаційна, паливно-енергетична та машинобудівна. Уже протягом 75 років у співпраці з провідними підприємствами та науковими установами бюро створює високотехнологічну авіаційну та індустріальну техніку, визнану в Україні та світі.



ДП «Івченко-Прогрес» розпочинає свою історію від дослідно-конструкторського бюро з розроблення нових й модернізації раніше створених авіаційних двигунів середньої та малої потужності для цивільної авіації, заснованого 5 травня 1945 р. на заводі № 478 у м.?Запоріжжя. У 1966 р. підприємство перейменували на «Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро (ЗМКБ) «Прогрес». З 1994 р. підприємство носить ім’я свого першого керівника — академіка О. Г. Івченка, а з 2004 р. — і скорочену назву ДП «Івченко-Прогрес». У різні роки Запорізьким ДКБ керували видатні конструктори авіадвигунів: О. Г. ­Івченко (1945–1968), В. О. Лотарев (1968–1989) та Ф. М. Муравченко (1989–2010). З 2010 р. генеральним конструктором та керівником підприємства призначили І. Ф. Кравченка, який працює кадровим конструктором із 1979 р.
Авіадвигуни, розроблені на ДП «Івченко-Прогрес», використовують на 67 типах і модифікаціях літальних апаратів у більш ніж 100 країнах. Двигунобудівні заводи світу виготовили понад 80 000 авіаційних поршневих і газотурбінних двигунів (ГТД), допоміжних ГТД і приводів індустріального застосування, спроєктованих конструкторами підприємства. Загальний наробіток усього парку газотурбінних двигунів в експлуатації становить понад 300 млн год. Підприємство з 2007 р. належить до складу Корпорації «НВО «О. Івченко», а з 2011 р. — ще й до ДК «Укр­оборонпром».
Саме тут створили перший у світі поршневий двигун повітряного охолодження АІ-26ГР, спеціально призначений для гелікоптерів, та унікальний, наймасовіший у СРСР двигун АІ-14. Двигунам привласнено індекс «АІ» (Олександр Івченко). Більшість перших радянських дослідних і серійних гелікоптерів оснащували поршневими моторами, спроєктованими в Запорізькому ДКБ.
З 1950-х рр. на підприємстві активно розробляють техніку промислового призначення. Серед перших були створені поршневі двигуни АІ-2 — для всесвітньо відомої мотобензопили «Дружба», загальний випуск якої перевищив три мільйони одиниць. Запущено серію двигунів, які встановлювали на аеросани та моторні човни.



З 1949 р. ДКБ почало роботи зі створення газотурбінних двигунів та техніки промислового призначення. У 1957 р. успішно пройшов державні випробування одновальний турбогвинтовий двигун (ТГД) АІ-20. Простий за конструкцією, технологічний і недорогий у виробництві двигун характеризується високою експлуатаційною надійністю. Довгий час його 11 модифікацій успішно експлуатували на пасажирських літаках Ан-10, Іл-18 та літаках ВПС — Ан-8, Іл-20, Іл-22 і сьогодні далі експлуатують на Ан-12, Ан-32, Бе-12, Іл-38. У процесі експлуатації двигун серії АІ-20М, перший у СРСР, досяг найбільшого міжремонтного ресурсу 8000 год., а призначений на 22 000 год.



У 1958 р. розроблений ТГД АІ-24, в основу якого ліг досвід конструювання ТГД АІ-20 і прогресивний метод моделювання. Модифікації двигуна експлуатують на пасажирських літаках Ан-24 і літаках спеціального призначення Ан-26, Ан-30. У 1965 р. розроблено перший у СРСР турбореактивний двоконтурний двигун (ТРДД) АІ-25 для регіональних пасажирських літаків. Його модифікацію — АІ-25ТЛ експлуатують у 37 країнах світу як на навчально­-тренувальних літаках (НТЛ), так і на навчально­-бойових (НБЛ): L39 (Чехія) та JL8 (Китай). Крім того, 1960-і рр. ознаменувалися розробленням сімейства допоміжних газотурбінних двигунів для приводу електрогенераторів, для роботи системи кондиціонування, подання стисненого повітря при запуску маршових двигунів як цивільної,

так і військової авіації. Це ДГТД АІ-8, АІ-9, АІ-9В для літаків Ан?8, Ан-10, Бе-12, М-15, Як-40 та більшості гелікоптерів Камова і Міля.
У 1971 р. для пасажирського літака Як-42 було спроєктовано перший у СРСР ТРДД із великим ступенем двоконтурності Д-36, уперше виконаний за тривальною модульною схемою. Модифікації цього двигуна успішно експлуатують на військово-транспортних та багатоцільових літаках Ан-72, Ан-74.
У середині 1970-х рр. на базі Д-36 створено турбовальний ГТД (ТВГТД) Д-136 із максимальною потужністю 11 400 к. с. для найпотужнішого у світі вантажопідйомного військово-транспортного гелікоптера Мі-26. У першій половині 1980-х рр. основні зусилля підприємство спрямувало на створення ТРДД Д-18Т — двигуна для військово-транспортного літака Ан-124 «Руслан» та транспортного літака Ан-225 «Мрія» з найбільшою у світі вантажопідйомністю. Д-18Т став першим у СРСР двигуном із тягою понад 20 тонн. Наприкінці 1990?х рр. створено сімейство високоекономічних двигунів нового покоління Д-436 для нових авіалайнерів: Д-436Т1 — для регіонального літака Ту-334–100, Д-436ТП — для літака-амфібії Бе-200, Д-436–148 — для регіональних літаків Ан-148–100, Ан-158–100.
У 2014 р. успішно завершені державні випробування військово­-транспортного літака короткого зльоту та посадки Ан-70 із першим у світі маршовим турбогвинтовентиляторним двигуном (ТГВД) Д-27. У 2015 р. його прийняли на озброєння Збройних сил України.




Нині ДП «Івченко-­Прогрес» працює над 21 новою темою авіаційного й більш ніж 10 темами промислового призначення, зокрема розробляє 9 напрямів за типами (принципами) роботи двигунів, які охоплюють як авіаційні маршеві двигуни для літальних апаратів, так і промислове устаткування.
Колектив підприємства здійснює проєктні роботи щодо ТРДД нового покоління з надвисоким ступенем двоконтурності (більш ніж 10) — АІ-28, із широким впровадженням перспективних матеріалів і технологій, нових конструкторських рішень, конструктивна схема якого дає змогу створювати низку двигунів у діапазоні тяг 6000…11 000 кгс, базовий варіант призначений для літаків сімейства Ан-148. Працюють і далі над розвитком сімейства ТРДД Д436: Д436-148ФМ для транспортного літака Ан-178 та модифікації пасажирського літака Ан-158. Розробляють модифікації ТГД ТВ3-117 ВМА-СБМ1 підвищеної потужності для регіонального вантажопідйомного літака Ан-140. Удосконалюють конструкцiю Д-18Т. Нова модифiкацiя двигуна — Д-18Т серії 3М із полiпшеними акустичними характеристиками й низьким рiвнем eмicії призначена для транспортних лiтакiв Ан-124 i Ан-225 «Мрiя».
Газогенератор двигуна АІ-450 став основою для створення сімейств як ТГД, так і ТВГТД. Для літака авіації загального призначення DA50-JP7 і навчально-тренувального літака DART-450 австрійської компанії «Diamond Aircraft» розроблені ТГД АІ-450С і АІ-450СР. Для серійного літака DART-450 створюється модифікація двигуна підвищеної потужності АІ?450СР-2, АІ-450С — для українського тренувального літака УТЛ-450 ДП «КБ АОН», АІ-450Т турецького важкого безпілотного літального апарата (БПЛА) «Akinci» компанії «Baykar Makina». ТВГТД АІ-450М встановлюються на модернізовані вертольоти Ми-2МСБ/-2МСБ-В та новий україн­ський вертоліт МСБ-2 «Надія».
Маючи великий досвід розроблення й доведення поршневих двигунів, на підприємстві створили ПД Н-050 для малих БПЛА.
В експериментально-дослідному комплексі ДП?«Івчен­ко-­Прогрес» здійснюють випробування новостворених та відремонтованих авіадвигунів, промислових газотурбінних пристроїв, роботи їхнього повузлового доведення. Цей комплекс є одним із найбільших у Європі, налічує 17 стендів і 78 спеціальних установок. Фахівці підприємства досліджують нові матеріали, технології, системи керування, елементи й вузли та перспективні технічні рішення. Розроблені та апробовані ідеї, технології і матеріали впроваджують не тільки в нових перспективних двигунах, а й при модифікуванні серійних газотурбінних двигунів, що забезпечує нові можливості та якісне покращення характеристик літальних апаратів.



У 2016 р. ДП «Івченко-Прогрес» внесено до Державного реєстру наукових установ. На підприємстві діє спеціалізована вчена рада з правом прийняття до розгляду та проведення захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю «Двигуни та енергетичні установки», яку очолює генеральний конструктор І. Ф. Кравченко.
ДП «Івченко-Прогрес» плідно співпрацює з авіабудівниками України, країн СНД, Китаю, Австрії, Ірану, Індії, Чехії і Туреччини. Бере участь у міжнародних науково­-технічних проєктах Європейського Союзу задля створення та впровадження перспективних технологій, матеріалів і конструктивних рішень в авіадвигунобудуванні й газотурбінних приводах нового покоління. Серед техніки промислового призначення визначальним є розроблення сімейства газотурбінних пристроїв для приводу нагнітачів газоперекачувальних станцій, газліфтних агрегатів, дотискних компресорів газоперекачувальних агрегатів, електростанцій, а також спеціального устаткування. Газотурбінні приводи сімейства
Д-336/АІ-336 п’яти модифікацій успішно експлуатують на 18 газоперекачувальних станціях України, Болгарії, Ірану, Туреччини та країн СНД.
Право на проєктування, виробництво, ремонт і модернізацію двигунів підтверджують понад 60 сертифікатів, виданих Бюро Верітас (Франція), Європейським агентством з авіаційної безпеки (Німеччина), Головним управлінням цивільної авіації Китаю, Державіаслужбою України та АР МАК.
Колектив ДП «Івченко-Прогрес» незмінно підтримує високий інтелектуальний кадровий потенціал, застосовує найновітніші прогресивні технології і обладнання, які використовує для нових розробок.