СТВОРЮЄМО ЦІННІСТЬ



Капіца  Михайло  Іванович

Капіца
Михайло Іванович

Директор Навчально-наукового інституту «Дніпровський інститут інфраструктури і транспорту» Українського державного університету науки і технологій

Доктор технічних наук, професор, відмінник освіти України, дійсний член Транспортної академії України

Народився 31 серпня 1960 р. у м. Жашків Черкаської області. У 1980 р. закінчив з відзнакою Тернівський індустріальний технікум за спеціальністю «Тепловозне господарство промислового залізничного транспорту». У 1985 р. закінчив із відзнакою Дніпропетровський інститут інженерів залізничного транспорту (згодом Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна) за спеціальністю «Тепловози і тепловозне господарство».
З рідним вишем пов’язав всю свою трудову та науково-педагогічну діяльність. З 2015 р. очолював кафедру локомотивів, а з 2021 р., після утворення Українського державного університету науки і технологій, — директор Навчально-наукового інституту «Дніпровський інститут інфраструктури і транспорту». Під його керівництвом розвивається не лише інститут, але й формуються нові покоління фахівців, здатних вирішувати найскладніші задачі для інфраструктури та промисловості.
У 1992 р. Михайло Іванович захистив дисертацію на здобуття вченого ступеня кандидата технічних наук. У 2010 р. йому

присуджено науковий ступінь доктора технічних наук зі спеціальності «Рухомий склад залізниць та тяга поїздів». У 1994 р. здобув вчене звання доцента, а у 2014 р. — професора кафедри локомотивів.
Автор та співавтор понад 200 науково-методичних праць, присвячених удосконаленню систем утримування тягового рухомого складу залізниць; розробці та впровадженню неруйнівної системи діагностування рухомого складу залізниць; розробці енергоощадних технологій в промисловості та на транспорті. Співавтор підручників «Гідравлічні передачі локомотивів», «Експлуатація локомотивів та локомотивне господарство. Організація ремонтного та екіпірувального господарства», «Загальний курс транспорту», «Експлуатація локомотивів та локомотивне господарство. Організація роботи локомотивів та локомотивних бригад», навчальних посібників «Теорія локомотивної тяги. Тягові розрахунки для промислового залізничного транспорту», «Логістичні процеси в експлуатації та ремонті локомотивів».
У 2010–2020 рр. — член редколегії наукового видання «Наука та прогрес транспорту Вісника Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна».
Професор М. І. Капіца — керівник та співвиконавець багатьох науково-дослідних робіт. Для компанії ТОВ «Газгенераторбау» (м. Дніпро) здійснював науково-технічне супроводження розробок за напрямом енергоощадних технологій на транспорті та в соціальній сфері. У співпраці з ПрАТ «Крюківський вагонобудівний завод» керував НДР «Експлуатаційні випробування дизель-поїзда ДПКр-3 з визначенням показників надійності, енергоефективності і ремонтопридатності».
Михайло Іванович є розробником стандартів вищої освіти України та освітньо-професійних програм за спеціальністю «Залізничний транспорт». Підготував 10 галузевих стандартів вищої освіти в тому числі ОКХ та ОПП напряму підготовки «Рухомий склад залізниць». З 2016 р. — член Науково-методичної ради сектору вищої освіти МОН України, куратор НМК-13 «Транспорт та сервіс». Багато років професор М. І. Капіца у складі спеціалізованих вчених рад та неодноразово виступав опонентом під час захисту дисертацій. Як науковий керівник підготував доктора філософії.
Плідна науково-педагогічна та методична діяльність Михайла Капіци відзначена подякою (2017), грамотою (2019), Похвальною грамотою (2023), нагрудними знаками «Відмінник освіти України» (2024) МОН України та «За заслуги перед ДІІТом», а також Почесною грамотою АТ «Укрзалізниця».


Mykhailo I. Kapitsa
Director of the ESI «Dnipro Institute of Infrastructure and Transport», the Ukrainian State University of Science and Techno­logy; DSc (Engineering), Prof.
Research areas: improvement of traction rolling stock maintenance systems, development and implementation of a non-destructive system for diagnosing rolling stock, energy-saving techno­logies in industry and transport.