СТВОРЮЄМО ЦІННІСТЬ




Копиця  Маріанна  Давидівна

Копиця

Маріанна Давидівна

Завідувачка кафедри історії української музики та музичної фольклористики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, докторка мистецтвознавства, професорка, членкиня правління Національної спілки композиторів України, заслужена працівниця освіти України


Ім’я музикознавиці Маріанни Копиці відоме як в Україні, так і за її межами. Понад 40 років вона присвятила науковим дослідженням проблем історії української музичної культури, зокрема питанням епістології і джерелознавства, вивченню творчості Бориса Лятошинського та дослідженню різних аспектів культурології і музичного менеджменту.
Народилася 15 квітня 1947 р. У 1966 р. закінчила Київську середню спеціалізовану музичну школу-інтернат ім. М. В. Лисенка (нині — Київський державний музичний ліцей імені М. В. Лисенка). Навчання продовжила на історико-теоретичному факультеті Київської консерваторії (нині — Національна музична академія України імені П. І. Чайковського) у класі Леніни Єфремової. У 1974 р. закінчила аспірантуру й захистила кандидатську дисертацію «Специфіка протиріччя в драматургічному конфлікті симфоній Б. М. Лятошинського». Із 1975 р. й дотепер є викладачкою Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. У 2004 р. стала професоркою кафедри історії української музики та музичної фольклористики, а в 2009 р. захистила докторську дисертацію «Епістологічні документи історії української музики: методологія, теорія, практика».
У науковому і творчому доробку Маріанни Копиці близько 200 праць, в тому числі 5 монографій 20 вступних слів

до концертів, авторські навчальні програми. Під редакцією її учня, доктора мистецтвознавства Ігоря Савчука був опублікований збірник «Вибране». Музикознавиця Галина Степанченко зазначила, що «Книга «Вибране» — це ще один місток спілкування з культурами світу, бо авторка розглядає всі явища української музики в світовому контексті», а «титанічну працю з віднайдення, розшифрування листів Бориса Лятошинського можна порівняти з працею археолога». Маріанна Давидівна також є упорядницею й авторкою вступних статей до низки збірників, присвячених творчості Юлія Мейтуса, Мирослава Скорика і Дмитра Шостаковича.
Маріанна Копиця зробила вагомий внесок у розвиток сучасного культурного простору України. Протягом 1997–1999 рр. вона організовувала школи виконавської майстерності у м. Ворзель. Розробила авторські курси з сучасної музики, музичної критики, історії музики ХХ століття (Східна Європа) та музичної культури української діаспори. Підготувала низку передач із різних питань українського музичного мистецтва для українського радіо й телебачення.





Сьогодні її справу продовжують її учениці Олена Берегова, Олена Галузевська, Оксана Гармель, Юлія Гожик, Ігор Савчук та Вадим Ракочі.
Мистецтво оточує Маріанну Копицю протягом усього життя. Вона дочка письменника Давида Копиці, дружина композитора Івана Карабиця й мати диригента Кирила Карабиця та музикознавиці Іванни Карабиць. Творчості батька присвятила збірку «Давид Копиця — митець і громадянин». Діяльність чоловіка описала в низці статей. 30 років тому він започаткував великий музичний форум «Київ Музик Фест». Музикознавиця протягом 16 років працювала у пресгрупі фестивалю й видала прекрасні матеріали, що розкрили його новаторський дух, котрий живе і після смерті Івана Федоровича. Так мисткиня продовжує його ідею «українська музика і світ».