СТВОРЮЄМО ЦІННІСТЬ



Кононко  Олена  Леонтіївна

Кононко
Олена Леонтіївна

Завідувач кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя

Доктор психологічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, відмінник освіти України

Внесок професора О. Л. Кононко у вітчизняну педагогіку та дитячу психологію визнаний серед освітян та психологів України. Накопичені роками знання та безцінний досвід допомогли Олені Леонтіївні працювати над реформуванням української системи дошкільної освіти та сформувати засади, на яких має ґрунтуватися підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти.
Народилася 29 квітня 1943 р. в родині службовців. У 1960 р. закінчила школу, у 1967 р. — філологічний факультет Київського державного університету імені Тараса Шевченка. Розпочинала трудову діяльність як вихователь закладу дошкільної освіти, а згодом — бібліотекар Київської наукової бібліотеки імені М. Максимовича КНУ імені Тараса Шевченка. Упродовж 1974–1989 рр. працювала у Науково-дослідному інституті психології МОН УРСР спершу молодшим, а потім старшим науковим співробітником. З 1989 по 1990 рр. — доцент, з 1991 по 1996 рр. — завідувач кафедри дошкільної педагогіки і психології Київського міжрегіонального інституту удосконалення вчителів імені Бориса Грінченка. З 1997 по 2011 рр. обіймала посаду заступника директора з наукової роботи Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України. З 2011 по 2013 рр. — завідувач кафедри соціальної педагогіки, а з 2013 р. — завідувач кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.




У 1978 р. Олена Леонтіївна захистила кандидатську дисертацію з вікової та педагогічної психології. У 2002 р. присуджено науковий ступінь доктора психологічних наук та присвоєно вчене звання професора.
Професор О. Л. Кононко — відома в Україні психолог, реформатор вітчизняної системи дошкільної освіти. Згідно з наказами Міністерства освіти і науки України з 1997 по 2011 рр. очолювала творчу групу з розробки державних нормативних документів нового покоління — Базового компонента дошкільної освіти в Україні — освітнього стандарту (1998), програми розвитку і виховання дитини раннього віку «Зернятко» (2004), державної програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (2004, 2008, 2014, 2019).
Діяльність наукової школи О. Л. Кононко розгортається у двох напрямах. Перший напрям діяльності охоплює період з 1997 по 2011 рр. Важливою віхою у науковій біографії цього періоду було призначення наказом МОН України науковим керівником творчої групи з реформування змісту та гуманізації принципів дошкільної освіти України. До складу творчої групи увійшли провідні психологи і педагоги України, зусилля яких спрямовувалися на розробку, апробацію та впровадження у педагогічну практику нового концепту організації освіти дітей від народження до 6–7 років та використання сучасних освітніх технологій. Методологічні засади ґрунтувалися на цілісному підході до розвитку особистості через єдність основних сфер її життєдіяльності («Природа», «Люди», «Культура» та «Я сам»); сприйнятті дитини активним суб’єктом життєдіяльності та освітнього процесу; визнанні самоцінності періоду дошкільного дитинства; важливості формування дитячого світогляду, елементарної картини світу як життєвого орієнтиру та вікового новоутворення; забезпеченні балансу душевного світу дитини та її поведінки; розвитку совісті як внутрішньої етичної інстанції та регулятора життєдіяльності. Другий напрям діяльності наукової школи Олени Леонтіївни пов’язаний з її роботою завідувачем кафедри дошкільної освіти НДУ ім. М. Гоголя. Він спрямований на осучаснення змісту, форм і методів навчання майбутніх фахівців дошкільної освіти. В основі тематики лекцій, виступів на методологічних семінарах та теоретико-практичних

конференціях, статей у наукових та науково-методичних виданнях лежить проблема формування особистості педагога: розвитку в нього цілісного ноосферного світогляду, активної за формою та конструктивної за змістом гуманістичної позиції, аутопсихологічної компетентності, культури самовираження, совісті як внутрішнього регулятора особистісної та професійної діяльності. Під керівництвом професора О. Л. Кононко успішно захищено дві докторські, 17 кандидатських дисертацій, близько 40 магістерських та дипломних робіт.
Ідеї та позиція Олени Леонтіївни висвітлені у понад 300 наукових і методичних працях, публікаціях публіцистичного характеру у спеціалізованих виданнях. Серед них 8 монографій: «Я сам» (1983), «В мире раннего детства» (1985), «Трудовое воспитание детей в семье» (1988), «Ja sam» (Bratislava, 1989), «Чтобы личность состоялась» (1991), «Психологічні основи особистісного становлення дошкільника» (2000), «Соціально-моральний розвиток і виховання дошкільників» (2020), «Phenomenon of conscience: essence, specificity and typology of manifestation in pre-school childhood (Poland, 2021). Авторству Олени Леонтіївни належать 22 навчально-методичні посібники та методичні рекомендації, з яких основні — «Соціально-емоційний розвиток особистості в дошкільному віці» (1998), «Коментар до Базового компонента дошкільної освіти України» (2003), «Методичні рекомендації до програми розвитку і виховання дитини раннього віку «Зернятко» (2004), «Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (2009), «Виховуємо соціально компетентного дошкільника» (2009), «Плекаємо в малечі почуття самовартісності» (2010), «Методологія та методи дослідження з дошкільної педагогіки» (2017), «Соціально-моральний розвиток і виховання дошкільників: дослідно-технологічні аспекти (2020). Познайомитися з результатами наукової діяльності професора О. Л. Кононко можна у понад 130 наукових статтях у фахових та 120 статтях у науково-популярних спеціалізованих виданнях, адресованих фахівцям дошкільної та початкової шкільної освіти. Має статті у хрестоматії з вікової та педагогічної психології, словниках, довідниках, «Енциклопедії освіти».
Упродовж 1990–2012 рр. Олена Леонтіївна входила до складу спеціалізованої ради із захисту кандидатських та докторських дисертацій Інституту проблем виховання НАПН України; у 2008–2009 рр. — член експертної ради Вищої атестаційної комісії, 2013–2015 рр. — член секції наукової ради МОН України за фаховим напрямом «Педагогіка, психологія, соціологія, українознавство, проблеми освіти і науки, молоді та спорту». Окрім цього професор О. Л. Кононко є членом редколегій фахових часописів «Дошкільне виховання» та «Вихователь-методист дошкільного закладу».
Новизна наукової проблематики та її практична спрямованість обумовили високі показники цитування наукового та творчого доробку О. Л. Кононко — знаного дитячого психолога і фахівця з дошкільної педагогіки. За глибоку професійну компетентність має авторитет у науково-педагогічному колективі НДУ імені М. Гоголя та в освітян усієї України. За вагомий внесок у наукову та педагогічну діяльність, модернізацію системи дошкільної освіти України та багаторічну творчу працю нагороджена знаками «Відмінник освіти України» та «Ушинський К. Д.», грамотами МОН України; отримала подяку та грамоту Верховної Ради України; має почесне звання «Заслужений діяч науки і техніки України».




Сили та натхнення для професійного зростання Олена Леонтіївна віднаходить у родинному колі. Завдяки підтримці чоловіка, Миколи Миколайовича, з яким перебувала у щасливому шлюбі протягом 46 років, сформувалася як фахівець. Вона — любляча мати і бабуся: має двох синів — Дмитра і Сергія та шестеро онуків.
Багаторічна професійна діяльність та реформаторська робота на ниві педагогіки наклали відбиток і на життєве кредо вченої. Олена Леонтіївна переконана: «Життя — це школа самовдосконалення, шлях розкриття своєї духовної сутності».