Наука в Україні: джерела ситуації, проблеми, перспективи Рябченко Сергій Михайлович
доктор фізико-математичних наук, професор, Член-кореспондент НАН України, завідувач відділу фізики магнітних явищ Інституту фізики НАН України, запрошений професор кафедри нанофізики та наноелектроніки Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Голова Ідентифікаційного комітету по виборах членів Наукового комітету Національної ради України з питань науки і технологій, голова Державного комітету України з питань науки і технологій (1991–1995), президент Українського фізичного товариства (1998–2002), народний депутат СРСР (1989–1991),
лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, заслужений діяч науки і техніки України
|
відрізняти цю «піну» від справжніх постачальників знання.
Якщо МОН України затверджує напівплагіатну докторську дисертацію, де до того ж стверджується, що носіями свідомості є елементарні частинки «лептони», незважаючи на протести громадськості, то це ганьба державі і чиновникам, яких вона поставила на справу атестації дисертацій. Такі цілеспрямовані, як легко бачити, «помилки» МОН України мають бути виправлені без строку давності, щоб відновити довіру наукової громадськості до міністерства. Важливо також забезпечити ретельно продуманий баланс знань, що мають здобувати учні з природничих і соціогуманітарних наук виходячи з добре усвідомленої задачі освіти. Необхідна також практикована у всьому світі фіксація талановитих у різних напрямах дітей і державного супроводження їх подальшої освіти і становлення. Звичайно, не всі здібні до арифметики діти виростуть у талановитих математиків, але помилково витрачені кошти на таку підтримку кількох дітей багатократно окупляться навіть одним вірним вибором. Найбільше багатство країни — це її талановиті діти. І найбільш важливо не загубити талан кожного з них.
До задачі науки зі створення науково обґрунтованого світогляду суспільства примикають дві їй підпорядковані. Це підготовка вчителів і природничих і соціогуманітарних предметів на базі того ж наукового світогляду і залучення їх до формування цього світогляду, тобто до наукової роботи. А ще щаблем вище — підготовка викладачів, котрі готуватимуть цих учителів. Для цієї категорії людей наукова робота мусить бути невіддільною частиною виробничого (освітянського) навантаження. Наприклад, кожний викладач за категоріями від професора до асистента має бути зобов’язаний надрукувати за певний час певну кількість наукових статей у наукових журналах певного рівня. І це має фінансуватися з видатків на освіту. Час, необхідний на цю наукову роботу, має враховуватись у педагогічне навантаження. Тут наука потрібна як необхідний інструмент забезпечення належного рівня освіти.
Отже, це короткий екскурс до питання, навіщо державі наука і кому в Україні потрібні наукові розробки, які можуть бути мотиви до того, щоб платники податків, з яких формується державний бюджет, були зацікавлені у фінансуванні науки з бюджету.
Тепер трохи про форми наукової діяльності. Аж ось… ще у «старі» часи Україна, та й більшість інших республік, мали потужний професійний науковий сектор. Він розподілений умовно на три великих ланки.
Перша з них — це «фундаментально-наукові дослідження». Це насамперед науковці Національної академії наук, частково галузевих академій, значна ланка професорсько-викладацького складу класичних і технічних університетів. Цей сектор працював значною мірою на світовому рівні, забезпечуючи певний паритет СРСР та її супротивників у «холодній війні» у розробленні нової продукції військового призначення і відстежуючи напрями розвитку у інших сферах. Але головна функція, котру виконувала ця ланка, це було формування в суспільстві науково обґрунтованого світогляду, поваги до знання і до тих, хто його продукує. Ця ланка забезпечувалася переважно бюджетним фінансуванням, і переважно, її вчені самі вибирали для себе задачі, котрі вважали як пріоритетні на тому чи іншому етапі розвитку. Правда, були і деякі інші задачі, котрі пропонувалися до розробки державним керівництвом (наприклад, в особі Держкомітету з питань науки і техніки). Ці задачі отримували додаткове і чимале фінансування. Крім того, і установи академій, і науково-дослідні підрозділи вищих навчальних закладів отримували замовлення на дослідження у прикладних напрямах для створення різноманітних пристроїв техніки, оборони тощо від галузевих науково-дослідних інститутів галузевих міністерств.
Цей сектор сьогодні залишився у практично тому ж складі, з суттєво зменшеною кількістю осіб, а об’єми його фінансування значно скоротилися. Приладна база застаріла, порівняно з тим, що є у розпорядженні науковців інших країн. Скорочення чисельності відбулося в основному, за рахунок осіб середнього віку. Молодь приходить, набуває кваліфікації і шукає собі місце за кордоном. Отже загрозою вже є розрив поколінь. Майже повністю зникли замовлення на прикладні розробки, котрі «у старі часи» сягали до 60 % фінансування інститутів природничого напряму. У перші роки незалежності України, коли була розгорнута реформа наукового сектору, ці замовлення певною мірою компенсувалися проєктами державних науково-технічних програм, котрі потім були ліквідовані з припиненням реформи.
Друга велика ланка — це прикладні дослідження науково-дослідних інститутів галузевих міністерств. Суттєвою поразкою нашої держави була непродумана ліквідація цих інститутів під час масової приватизації. Це розірвало проміжний канал між науковими розробками академічних інститутів та університетів і виробничими підприємствами, через котрий розробка наукового принципу того чи іншого ефекту втілювалася у технічну документацію придатну до втілення у виробництво. Колишні співробітники цих інститутів, люди високої кваліфікації, покинули наукову сферу, і виховати їм заміну нелегка справа.
Третя суттєва ланка — це науково-технічні підрозділи потужних підприємств. Вони, здебільшого, також зазнали втрат, хоч ще на ряді підприємств живі. Але вони не можуть виконувати функцію розробки нових принципів створення того чи іншого пристрою.
Отже, підбиваючи підсумки, я б хотів зазначити, що стан науково-технічної відсталості підприємств СРСР,
особливо у галузі виробництва цивільної продукції, призвела після зняття «залізної завіси» до тотальної неконкурентоспроможності великої частини вітчизняних підприємств і їхньої нездатності вийти на конкурентоспроможний світовий рівень без оновлення технологій, підвищення культури праці і технологічної дисципліни. Ця проблема і до сьогодні гальмує всі спроби економічного відновлення України, особливо у ситуації відсутності внутрішніх інвестицій у технологічне оновлення існуючих виробництв та за відсутності інвестицій для власного науково-технічного супроводу такого оновлення.
Руйнація сектору прикладних науково-дослідних підприємств галузевих міністерств призвела до ліквідації проміжних структур, здатних забезпечити конструкторську розробку готового до впровадження приладу, його маркетинг тощо на основі напівфундаментальної розробки академічних інститутів або наукових секторів університетів. Спроба створення в Україні відповідної системи технопарків або аналогів дрібних та середніх науково-виробничих (венчурних) підприємств, подібних до підприємств SBIR у США, зазнала поразки від урядових чиновників. Отже, прикладний науково-технічний сектор в Україні зруйнований, а його замінники не створені. Через це створилася дещо дивна ситуація незатребуваності наукових розробок, навіть тих, що зараз здійснюються в установах НАНУ і в університетах, за умов техніко-технологічної відсталості. Ця проблема має бути вирішена створенням необхідної законодавчої бази, яка б передбачала державне стимулювання підприємницької інноваційної діяльності різноманітних типів. А без неї зв’язок науки з виробництвом залишиться не вирішеним, тобто віддача науки залишатиметься проблемою.
І ще одне питання. Деякі люди витрачають сили на дискусію, де зосереджувати дослідження — в академії чи університетах. Вважаю, це зайва дискусія. І там, і там наука може і повинна ефективно розвиватися. Досвід роботи в інституті НАН України і викладання в університеті, співпраці з науковцями і звідти, і звідти не дає мені підстав протиставляти одне іншому. Звісно, є ряд наукових напрямів, які зручніше розвивати в університетах, деякі зручніше в академії. Але це не питання, котре актуальне зараз. І у «звужуванні» досліджень у одному місці при «розширенні» в іншому ми нічого не виграємо. Це не реформи, а їх імітація.
У 2016 р. силами ЄС було проведено незалежний європейський аудит науково-технічної сфери України. Зі звітом за підсумками даного аудиту можна ознайомитися за посиланням www.rio.jrc.ec.europa.eu/en/policy-support-facility/peer-review-ukrainian-research-and-innovation-system. Серед його висновків разом з констатацією життєздатності цієї сфери в Україні була відзначена низка основних кроків, котрі є необхідними. Вони не втратили актуальності і зараз, у 2019 р. Вони і досі не виконані у основній своїй частині, хоч певні зрушення у їх напрямі вже відбулися. Зокрема створено Науковий комітет Національної ради з питань науки і технологій, і він вже обрав раду Національного наукового фонду і обрав його виконавчого директора. В певної частини науковців є сподівання, що через цей механізм покращаться питання фінансування дійсно актуальних досліджень. Тому я наведу тут основні висновки того аудиту і коротко їх прокоментую.
1. Українській системі науково-технічного розвитку та інновацій (НТІ) необхідні масштабні реформи для підвищення її ефективності та впливу. Їх слід поєднувати з твердим зобов’язанням уряду інвестувати більше. Цільовий показник 1,7 % державних витрат на НДДКР/ВВП
у новому Законі України «Про наукову та науково-технічну діяльність», хоча навряд чи буде досягнуто найближчим часом, повинен залишатися чинним та підтримувати порядок денний реформи НТІ. Фінансування конкурентоспроможних досліджень повинно набути актуальності, щоб досягти 40 % до 2022 р.
2. Країні необхідно «інноваціонізувати» свій шлях до зростання за допомогою наскрізно-урядової стратегії НТІ, що підтримується відповідними інструментами. Для цього знадобляться зусилля всіх державних структур щодо інтелектуальних, матеріальних та фінансових активів країни. Україна повинна поставити наукові дослідження та інновації як важливі у своїй політичній програмі та курсі дій. Стратегія повинна бути розроблена та впроваджена для використання потенціалу НТІ для зростання добробуту суспільства.
3. Наука в Україні має приносити користь суспільству та економіці. Це потребує кардинальних змін у орієнтуванні та здійсненні НТІ України. Зокрема, наукове співтовариство повинне усвідомити, що в ці важкі часи «наука на благо суспільства та економіки» є обов’язковою. Це має бути міцно закріплено в місії та правилах усіх організацій, що виконують дослідження (включаючи університети та академії наук).
4. Необхідно терміново прийняти рішення, щоб визначити пріоритетність дій НТІ України, заснованих на принципах наукової досконалості та можливостях для економічного зростання в Україні.
5. Інституції, фінансування та процедури, пов’язані з НТІ, потребують суттєвого оновлення. Глобальні стандарти та належна практика повинні бути провідними силами змін. Правові реформи, такі як новий Закон України «Про наукову та науково-технічну діяльність» та закон про інновації, який мають прийняти у майбутньому, повинні бути оптимально розроблені для впровадження повністю узгодженого загальнодержавного підходу щодо НТІ.
6. Україна повинна наполягати на інтернаціоналізації та відкритті своєї системи НТІ. Вона повинна використовувати різноманітні можливості, отримані приєднанням до «Горизонту 2020», та створити адекватні механізми для підтримання успіху українських учасників «Горизонту 2020». У той же час Україна повинна сприймати порядок денний Європейського дослідницького простору як фон для національних реформ. Відкритість та інтернаціоналізація створюють яскраві та вдосконалені системи НТІ.
7. Нарешті, уряд та НТІ-громада мають взяти на себе відповідальність та повідомляти про проведені реформи НТІ та їх позитивні результати для країни. Це має бути спільним зусиллям політиків усіх політичних партій та провідної інтелігенції країни. НТІ дає прибуток економіці та суспільству України, і їм слід сприяти, ділити та використовувати разом із суспільством та економічними суб’єктами.
З цього переліку невиконаним залишається головне — не розроблено наскрізно-урядову Стратегію інноваційного шляху до зростання. І задача науково-інноваційного розвитку України не поставлена в пріоритетні, не конкретизована.
Зауважу, що пункти 3 та 4 наведеного вище переліку висновків аудиту ЄС не можуть бути виконані за сучасних умов, доки в Україні не вжито рішучих кроків щодо створення інноваційних структур, котрі забезпечать виконання ролі проміжної ланки між науковими розробками на академічному
і/або університетському рівнях і виробництвами, котрі після цього будуть здатні «споживати» наукову продукцію, доведену до потрібного рівня.
Отже, головна причина економічного занепаду України, як на мене, поки не усвідомлена і шлях до її подолання не намічено. Не зроблено належних кроків для створення і державної стимуляції інноваційних структур. Це все викликає певний скепсис до заяв про прискорення економічного розвитку і радикальні зміни нинішньої ситуації з опорою на зацікавленість зовнішніх інвесторів. Одразу згадується відома фраза про безплатний сир…
Але… я все ж таки сподіваюся, що розуміння прийде і я, не дивлячись на мій поважний вік, ще його побачу. Які підстави? Дуже хочеться…
|