СТВОРЮЄМО ЦІННІСТЬ



Хорошковська Ольга Назарівна

Хорошковська
Ольга Назарівна

Завідувач лабораторії навчання української словесності в школах національних меншин України та діаспори Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України (2004–2012)

Доктор педагогічних наук, професор, почесний академік Національної академії педагогічних наук України, лауреат Державної премії в галузі освіти, заслужений діяч науки і техніки України, відмінник освіти України
За участі й під керівництвом Ольги Назарівни Хорошковської, фахівця з вивчення української мови як державної в школах із викладанням мовами національних меншин України, досліджено проблеми «Зміст української мовно-літературної освіти в школах І ступеня національних меншин України» та «Лінгводидактичне забезпечення змісту навчання української мови в школах І ступеня націо­нальних меншин України». Вона взяла участь у розробленні державних стандартів для початкової школи в галузі мовно-літературної освіти, нових програм і сучасного покоління підручників з української мови для початкових класів шкіл із національними мовами навчання. Народилася 19 червня 1939 р. в с. Старі Вороб’ї Малинського району Житомирської області в селянській родині. Батько, Назар Микитович Марченко, загинув у горнилі Другої світової війни. Дітей, яких було четверо, виховувала матір, Наталія Юхимівна. Разом з Ольгою росли сестри Марія і Галина та найменший брат Іван. Шкільні роки Ольги Назарівни припали на тяжкий післявоєнний час. Навчалася добре, багато читала. Полюбляла історичну літературу й про подорожі та відкриття. Після закінчення школи поїхала працювати на будівництво першої черги каналу Північний Донець — Донбас, щоб набути трудового стажу. Повернувшись за три роки, вступила на філологічний факультет Київського державного університету імені Тараса Шевченка, який закінчила в 1965 р. Далі працювала вчителькою української мови та літератури, однак у школі не залишилася. Перейшла працювати редактором до видавництва «Радянська школа» (нині — «Освіта»), а з 1972 р. — молодшим науковим співробітником Науково-дослідного інституту педагогіки. Одразу зайнялася проблемами вивчення української мови в початкових класах шкіл із російською мовою викладання.



У 1977 р. О. Н. Хорошковська захистила кандидатську дисертацію на тему «Специфіка формування орфографічних умінь і навичок в умовах близькоспорідненої двомовності». У 2001 р. захистила докторську дисертацію «Лінгводидактична система початкового навчання української мови у школах з російською мовою викладання», а у 2002 р. здобула звання професора. З 2004 р. працювала завідувачем лабораторії навчання української словесності в школах національних меншин України й діаспори Інституту педагогіки НАПН України. У 2010 р. Ользі Назарівні присвоєно звання почесного академіка Національної академії педагогічних наук України. Нині — на заслуженому відпочинку. У 2004 р. в Інституті педагогіки НАПН України відкрили лабораторію українською словесності в школах національних меншин і діаспори, яку Ольга Назарівна тривалий час очолювала. Професор О. Н. Хорошковська — автор понад 200 наукових праць із проблем вивчення української мови в початкових класах шкіл із російською мовою викладання, а також ЗНЗ із мовами викладання націо­нальних меншин. Вона є автором монографії «Лінгводидактична система початкового навчання української мови у школах з російською мовою навчання» (2000) та підручника для вишів «Методика навчання української мови у початкових класах з російською мовою викладання» (2006). Також серед її праць — методичні рекомендації, підручники та посібники, написані одно­осібно й в співавторстві та присвячені навчанню української мови, читанню та розвитку мовлення в початкових класах шкіл

із російською мовою викладання (1982–1989), а також «Чарівне слово: Підручник з українського мовлення для 1 кл. шкіл з угорською мовою навчання» (1997), «Підручник з українського мовлення для 1 кл. шкіл з румунською (молдавською) мовою навчання» (1997), «Навчаємо розмовляти українською» (1997), «Уроки української мови й читання» (1998), «Українська мова. Усний курс. Підручник для 1 кл. шкіл з російською мовою навчання» (2002), «Українська мова (Мова. Мовлення. Правопис): Підручник для 3 кл. шкіл з рос. мовою навч.» (2003), «Україн­ська мова (Читання і розвиток мовлення): Підручник для 3 класу» (2003), «Українська мова: Мова і мовлення. Правопис: Підруч. для 4 класу загальноосвіт. шкіл з рос. мовою навчання» (2004), «Українська мова (усний курс): Підручник для 1кл. шкіл з рос. мовою навчання» (2007) та «Українська мова  (частина 1, 2): Підручник для 2 класу шкіл з російською мовою навчання» (2010). За час наукової діяльності Ольга Назарівна підготувала 8 кандидатів наук за спеціальністю «Теорія і методика навчання (українська мова)». Під її керівництвом досліджено проблеми формування граматичних умінь учнів, збагачення й активізації словникового запасу, а також відбору словника. Крім того, у колі інтересів науковця та її учнів — проблеми навчання дошкільнят і першокласників. Для дошкільнят разом з авторським колективом вона розробила програми «Мова рідна, слово рідне», «Дитина», «Експериментальна базова програма розвитку дитини дошкільного віку», створила посібник із навчання грамоти «Дошколярик», який Міжнародний фонд «Відродження» визнав одним із найкращих. За її участі для учнів шкіл з українською мовою навчання видали буквар «У світі чарівних букв», підручники з усного українського мовлення для шкіл з угорською («Чарівне слово»), румунською («Жайворонок») та польською («Калинка») мовами навчання, а також одноосібно створила український буквар для шкіл із польською мовою викладання.



Починаючи з 2004 р., у лабораторії навчання української словесності в школах національних меншин України та діаспори під керівництвом О. Н. Хорошковської розроблено зміст навчання української мови у школах із національними мовами навчання, що втілено в програмах з української мови для 1–4 класів шкіл України з мовами національних меншин і може бути використано в умовах української діаспори (таких країн, як Польща, Румунія, Угорщина та Російська Федерація). Оновлена система навчання державної мови має наукову й соціальну значущість, оскільки спрямована на вдосконалення навчання української мови як державотворчого чинника. Дослідження проблеми лінгводидактичного забезпечення змісту навчання української мови в ЗНЗ з мовами викладання національних меншин України, зважаючи на новий зміст і структуру початкової освіти, завершилося розробкою лінійки підручників української мови для 1–4 класів шкіл України з румунською, молдовською, угорською, польською, російською мовою навчання. О. Н. Хорошковська здійснювала значну науково-методичну роботу не лише з учителями та методистами України, а й з учителями української діаспори країн Європи й СНД, очолювала Науково-методичний центр «Україна — діаспора», який є міжнародною громадською організацією. Була головним редактором журналів «Рідні джерела» (для вчителів України й діаспори) та «Українська мова й література в школі». У 2011 р. в складі авторського колективу ­Ольга Назарівна за цикл робіт «Нова початкова школа» відзначена Державною премією України в галузі науки і техніки в номінації «Загальна середня освіта». За вагомий особистий внесок у розвиток педагогічної науки, багаторічну плідну наукову й педагогічну діяльність Ользі Назарівні присвоєно почесне звання «Заслужений діяч науки і техніки України» (2002). Також вона нагороджена нагрудними знаками МОНМС України «Відмінник освіти України» (2001) та «За наукові досягнення» (2012), а також медалями А. С. Макаренка (1985) та К. Д. Ушинського (2009). Разом із чоловіком, Іваном Михайловичем, виховали доньку Наталю та сина Валерія. Ольга Назарівна любить вирощувати квіти й багато подорожує.