Хорошковська Ольга Назарівна Завідувач лабораторії навчання української словесності в школах національних меншин України та діаспори Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України (2004–2012)
Доктор педагогічних наук, професор,
почесний академік Національної академії педагогічних наук України, лауреат Державної премії в галузі освіти, заслужений діяч науки і техніки України, відмінник освіти України
За участі й під керівництвом Ольги Назарівни Хорошковської, фахівця з вивчення української мови як державної в школах із викладанням мовами національних меншин України, досліджено проблеми «Зміст української мовно-літературної освіти в школах І ступеня національних меншин України» та «Лінгводидактичне забезпечення змісту навчання української мови в школах І ступеня національних меншин України». Вона взяла участь у розробленні державних стандартів для початкової школи в галузі мовно-літературної освіти, нових програм і сучасного покоління підручників з української мови для початкових класів шкіл із національними мовами навчання.
Народилася 19 червня 1939 р. в с. Старі Вороб’ї Малинського району Житомирської області в селянській родині. Батько, Назар Микитович Марченко, загинув у горнилі Другої світової війни. Дітей, яких було четверо, виховувала матір, Наталія Юхимівна. Разом з Ольгою росли сестри Марія і Галина та найменший брат Іван.
Шкільні роки Ольги Назарівни припали на тяжкий післявоєнний час. Навчалася добре, багато читала. Полюбляла історичну літературу й про подорожі та відкриття. Після закінчення школи поїхала працювати на будівництво першої черги каналу Північний Донець — Донбас, щоб набути трудового стажу.
Повернувшись за три роки, вступила на філологічний факультет Київського державного університету імені Тараса Шевченка, який закінчила в 1965 р. Далі працювала вчителькою української мови та літератури, однак у школі не залишилася. Перейшла працювати редактором до видавництва «Радянська школа» (нині — «Освіта»), а з 1972 р. — молодшим науковим співробітником Науково-дослідного інституту педагогіки. Одразу зайнялася проблемами вивчення української мови в початкових класах шкіл із російською мовою викладання.
|
із російською мовою викладання (1982–1989), а також «Чарівне слово: Підручник з українського мовлення для 1 кл. шкіл з угорською мовою навчання» (1997), «Підручник з українського мовлення для 1 кл. шкіл з румунською (молдавською) мовою навчання» (1997), «Навчаємо розмовляти українською» (1997), «Уроки української мови й читання» (1998), «Українська мова. Усний курс. Підручник для 1 кл. шкіл з російською мовою навчання» (2002), «Українська мова (Мова. Мовлення. Правопис): Підручник для 3 кл. шкіл з рос. мовою навч.» (2003), «Українська мова (Читання і розвиток мовлення): Підручник для 3 класу» (2003), «Українська мова: Мова і мовлення. Правопис: Підруч. для 4 класу загальноосвіт. шкіл з рос. мовою навчання» (2004), «Українська мова (усний курс): Підручник для 1кл. шкіл з рос. мовою навчання» (2007) та «Українська мова (частина 1, 2):
Підручник для 2 класу шкіл з російською мовою навчання» (2010).
За час наукової діяльності Ольга Назарівна підготувала 8 кандидатів наук за спеціальністю «Теорія і методика навчання (українська мова)». Під її керівництвом досліджено проблеми формування граматичних умінь учнів, збагачення й активізації словникового запасу, а також відбору словника. Крім того, у колі інтересів науковця та її учнів — проблеми навчання дошкільнят і першокласників. Для дошкільнят разом з авторським колективом вона розробила програми «Мова рідна, слово рідне», «Дитина», «Експериментальна базова програма розвитку дитини дошкільного віку», створила посібник із навчання грамоти «Дошколярик», який Міжнародний фонд «Відродження» визнав одним із найкращих. За її участі для учнів шкіл з українською мовою навчання видали буквар «У світі чарівних букв», підручники з усного українського мовлення для шкіл
з угорською («Чарівне слово»), румунською («Жайворонок») та польською («Калинка») мовами навчання, а також одноосібно створила український буквар для шкіл із польською мовою викладання.
|