СТВОРЮЄМО ЦІННІСТЬ



Пушкарьова Тамара  Олексіївна

Пушкарьова
Тамара Олексіївна

Начальник відділу проектного управління Державної Наукової Установи «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти та науки України, керівник Академії інноваційного розвитку освіти

Доктор педагогічних наук, професор
Науковець та організатор освіти Тамара Олексіївна Пушкарьова багато років працює у сфері інноваційного освітнього проектування і є автором-розробником та ­науковим керівником педагогічної технології «­Росток» — комплексної програми розвитку дітей. Її оригінальну методику використовують майже п’ятсот освітніх закладів в Україні. Народилася 25 квітня 1962 р. в м. Суми. У 1979–1985 рр. навчалася в Сумському педагогічному інституті імені А. С. Макаренка. Закінчила його з відзнакою і працювала викладачем на кафедрі фізики. З 1989 до 1991 рр. Тамара Олексіївна була аспі­ранткою НДІ змісту й методів навчання АПН СРСР. Потім працювала викладачем кафедри педагогічної творчості Сумського педагогічного інституту імені А. С. Макаренка. У 1991 р. захистила кандидатську дисертацію на тему «Фізичний експеримент в інтегрованих курсах природознавства». У 2018 р. — докторську «Педагогічне проектування в системі загальної середньої освіти». У 1997 р. їй присвоєно вчене звання доцента, у 2013 р. — професора. У 1999 р. вона створила кафедру педагогіки, психології та методики початкового навчання Сумського педагогічного інституту імені А. С. Макаренка, яку очолювала протягом чотирьох років. Також у цей період працювала доцентом у Науково-методичному центрі середньої освіти Міністерства освіти і науки України. У 2006 р. Тамару Олексіївну призначили начальником відділу менеджменту освіти й вивчення педагогічного досвіду Науково-методичного центру середньої освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти. Згодом вона стала заступником директора цього ­інституту. З 2007 р. викладала як професор кафедри управління освітою Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. З 2015 р. очолює відділ проектного управління Інституту модернізації змісту освіти. Серед наукових інтересів професора Т. О. Пушкарьової — проблеми інновацій в освіті, педагогічного проектування, інтегрованого навчання, нових технологій у навчанні та дистанційної освіти. Під її науковим керівництвом успішно захищено 6 кандидатських дисертацій. Тамара Олексіївна є автором і розробником проекту «Підготовка керівних, педагогічних та науково-­педагогічних кадрів до роботи за інноваційними освітніми технологіями «Академія інноваційного розвитку освіти». Розроблена в проекті система підвищення кваліфікації педагогічних працівників забезпечує реалі­зацію стратегій державної освітньої політики щодо її інноваційного розвитку шляхом ознайомлення широкої педагогічної громадськості з освітніми технологіями, здійснення наукового супроводу впровадження освітніх інновацій, пошуку ефективних форм навчання дорослих, нестандартного творчого мислення, самовдосконалення, ефективного спілкування в умовах модернізації освітніх процесів і швидкого інформаційного оновлення. Формати роботи: тренінги в навчальному центрі «Освітній Weekend», виїзні семінари, дистанційні курси «Distance Workshops», усеукраїнська літня школа, ознайомлення з міжнародним досвідом розвит­ку освіти «Educational Tourism». Науковий і педагогічний доробок ученої становить понад 50 публікацій у вітчизняних і закордонних виданнях із питань розвитку й реформування освітньої галузі, 25 під­ручників та навчальних посібників для учнів початкової і основної школи, а також методичних розробок для вчителів. Тамара Олексіївна розробила інтегрований курс «Навколишній світ» для учнів 1–6 класів. Вона є членом редакційної колегії науково-методичного журналу «Комп’ютер у школі та сім’ї» Інституту педагогіки НАПН України, Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України та періодичного наукового журналу



«Інноваційна педагогіка» Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій. Вагомим досягненням Тамари Олексіївни в галузі освіти є створення науково-педагогічного проекту «Комплексна програма розвитку дітей «Росток» (1996), який упроваджується в загальноосвітніх навчальних закладах України. З 2014 р. реалізується освітня технологія розвитку дітей «Росток», мета якої — формування в дітей здатності до саморозвитку й самореалізації на засадах інтеграції, діяльнісного підходу до навчання й виховання. Основні завдання проекту «Росток» — підвищення рівня розвитку учнів у процесі організації активної діяльності на основі інтеграції, а також гуманізація та екологізація змісту, педагогічних технологій і методів навчання. У проекті успішно поєднано принципи особистісного підходу до учня, учителя, батьків, що розкриває в кожній людині неповторну унікальну особистість та підкреслює її досягнення, а також системності й екологізації освіти, єдності національного та загальнолюдського в освіті. Концепція педагогічної технології «Росток» ґрунтується на ідеях навчання, яке розвиває, що реалізується через безпосередній вплив навчання й виховання на розвиток дитини та формування в неї нових здіб­ностей. Педагогічна технологія «Росток» сприяє усвідомленню, що знання й уміння, які закладають у зміст освіти — це не лише мета, а й засіб розвитку мислення, пам’яті та емоцій особистості. Надання пріоритету творчій діяльності, ефективні методики навчання й виховання, побудовані на діяльнісному, творчому підході, активізують пошукову активність учнів. Принцип додатковості перед­бачає створення єдиного навчально-­­виховного комплексу, що охоплює суспільно-гуманітарний, природничий, екологічний і художньо-естетичний аспекти. Інтеграція поєднує всі зазначені принципи для створення цілісної навчально-виховної системи, що відображає глибокий взаємозв’язок гуманітарних, природничих, екологічних, загальнолюдських, національних та моральних аспектів розвитку. Передбачено реалізацію багаторівневої інтеграції змісту, технологій і методів освіти. Розроблено й апробовано програму, прогнозовані результати, нормативні документи щодо діяльності експериментальних шкіл, підготовлено основ­не ­діагностичне та науково-методичне забезпечення. Постійно триває робота над оновленням навчальних програм, підручників і посібників для початкової та 5–6 класів основної школи. Основна увага приділяється загальному розвитку учнів у процесі навчання. Апробовано нові програми, посібники й підручники для початкової школи з усного та писемного мовлення, математики, інтегрованого курсу «Навколишній світ», англійської мови, безпеки життєдіяльності й мистецтва. Програми курсів «Навколишній світ» і «Математика» для початкової школи затверджено колегією Міністерства освіти і науки України, а відповідні ­навчальні посібники для початкової школи мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». У межах проекту розроблено 12 навчальних програм, понад 100 підручників, навчальних і методичних посібників. Постійно провадяться наукові дослідження з розбудови педагогічної технології розвитку дітей «­Росток», а матеріали виходять у фахових виданнях: «Початкова школа», «Рідна школа», «Позакласний час», «Світ виховання», «Український педагогічний журнал» тощо. Тамара Олексіївна Пушкарьова має державні нагороди в галузі освіти: нагрудний знак МОН України «Відмінник освіти» й нагрудний знак «Софія Русова».